Alla frågor och svar

Här har vi samlat svar på vanliga frågor om hur du bokar, vad som händer vid behandling och hur recept fungerar – allt för att göra det tryggt och enkelt för dig som söker vård.

Hoppa direkt till en kategori

Välj det område du vill läsa mer om – vi tar dig dit direkt.

👩‍⚕️ Att söka vård hos oss

Vi är specialister inom området och vana vid att behandla patienter med svåra allergier. Vi kan erbjuda behandlingar som verkligen hjälper. Vi är alla specialistutbildade vid stora Universitetssjukhus i Sverige och har lång erfarenhet av att behandla pollenallergi. Vi vet vad det innebär att ha svåra symtom och hur begränsad man kan bli pga sin allergi. Pollenallergi är mycket mer än symtom från näsan och ögonen och oftast underskattas symtomen när man söker hjälp på vårdcentral. Vår digital klinik syftar till att erbjuda pollenallergiker vård på specialistnivå utan komplicerade och långdragna processer.

Vi behandlar just nu enbart pollenallergi.

Vi behandlar patienter som har fyllt 18 år.

Vi erbjuder digital vård. Du träffar en specialistläkare via videomöte som varar 20 minuter. Under mötet går vi igenom dina symtom, svårighetsgrad och lämpliga behandlingsalternativ. Vi bedömer om provtagning behövs och skriver recept för mediciner som vi rekommenderar. Du får ett sms när receptet finns tillgängligt på apotek- oftast inom några minuter efter avslutat mötet.Du får också ett brev hemskickat med en skriftlig behandlingsplan. Om du är en kandidat för allergen immunterapi, tidigare kallad allergivaccination eller hyposens, inleder vi behandlingen först på hösten, alltså utanför pollensäsong.

Ja, du kan själv välja vilken av våra specialister du vill träffa. Alla har flera års erfarenhet och är dubbelspecialister, vilket innebär att de är högspecialiserade i ett specifikt organ som drabbas av allergin, t ex näsan eller lungor. De flesta är överläkare. Du kan välja själv om du vill träffa samma läkare vid återbesöket.

Du bokar genom att identifiera dig med BankID. Sedan väljer du själv en tid i vår bokningskalender. Du får omedelbart en bekräftelse.

När du bokar år du ett sms som bekräftelse och en länk för att kunna avboka/ändra din tid. Observera att detta måste göras senast 24 timmar innan mötet. För att boka en ny tid behöver du först avboka den gamla.

💬 Videosamtal

När du bokar en tid för ett videomöte får du en bekräftelse via både sms och e-post. I bekräftelsen finns en länk till videomötet. Länken blir aktiv 30 minuter före mötet. Om du väljer att ladda ner appen Vårdrummet Video ( från Carasent AB) så finns alla tider och länkar för dina besök där.

Det varar 20 minuter.

Du kan ladda ner appen Vårdrummet Video ( från Carasent AB) om du vill, annars kan du öppna länken till videomötet i din webläsare när den blir aktiv (30 minuter före mötet).Vi rekommenderar att du använder Chrome i första hand.

Det är viktigt att du inte blir sen. Länken är aktiv i 10 minuter efter att din bokad tid har börjat. Om du får du akut förhinder, kontakta oss på info@allergicentrum.se

💉 Provtagning

Läkaren avgör under videomötet provtagning är nödvändig. Vid måttliga eller svåra symtom-särskilt om du är intresserad av allergivaccination- krävs blodprov för att bekräfta den misstänkta diagnosen. Vi skickar en digital remiss till SYNLAB eller Unilabs. Information om provtagningsställen hittar du här för SYNLAB ( https://synlab.se/patient/har-finns-vi) och här för Unilabs (https://enheter.unilabs.se/sv). SYNLAB har även provtagningspartners, som du hittar här (https://synlab.se/patient/har-finns-vi/provtagningspartners) men observera att det tillkommer då en extra avgift på cirka 175 kr.

Ja, men vi använder blodprover på grund av deras fördelar. Blodprover påverkas inte av mediciner, kan tas på fler platser, och visar hur mycket allergiantikroppar som finns. Hudtester kan bara utföras på vissa specialistmottagningar och ger bara ett ja/nej-svar. Har du tidigare tagit prover kan vi ofta använda dessa. Kontakta oss så berättar vi mer.

Tyvärr, nej. Vi är en privat vårdgivare och samarbetar inte just nu med offentliga vårdcentraler och lab. Vi samarbetar däremot med SYNLAB och Unilabs.

Vanligtvis testar vi för 1 eller max 2 sorters pollen, vilket medför en ungefärlig kostnad på cirka 380 kr. Observera att en extra kostnad tillkommer om du väljer att ta prover på en provtagningspartner och inte själva labbet.

Det tar ungefär 1 vecka att få provsvaren. Vi skickar alltid ett brev med en skriftlig förklaring av dina resultat samt en kopia av dina provsvar.

💸 Priser och betalning

Priset beror på om du är ny patient eller om det gäller ett återbesök. Du hittar aktuella priser i vår prislista.

Ett videomöte under pollensäsong räcker oftast. Om du är intresserad av allergivaccination kan ytterligare ett möte behövas efter säsongen.

Vi erbjuder kortbetalning, banköverföring, Swish, Apple Pay och delbetalning via Swedbank. Cirka 15 minuter innan ditt videomöte får du ett sms som påminnelse och en betalningslänk. Länken är aktiv i 7 dagar. Om du inte betalar via länken inom denna tid skickar vi en faktura.

Vi samarbetar med flera försäkringsbolag. Kontakta ditt försäkringsbolag för att ta reda på om de samarbetar med oss.

💊 Recept & medicin

Du behöver vara patient hos oss för att vi ska kunna förnya ditt recept.

Hittar du inte svaret på din fråga?

Vi finns här för dig om något känns oklart – hör av dig direkt så hjälper vi till.

Få hjälp anpassad efter dig

Ibland räcker inte svaren – boka ett möte med en specialistläkare som kan hjälpa dig vidare.

Kontakt & Support

Adress

Allergicentrum Malmö AB
Rådmansgatan 14
21146 Malmö

Följ oss

© 2025 Allergicentrum. All rights reserved.
© 2025 Allergicentrum.
All rights reserved.