Dessa allmänna villkor (”Allmänna villkoren”) gäller mellan den privata vårdgivaren Allergicentrum Malmö AB, org. nr 559433–1018, med adress Rådmansgatan 14, 211 46 Malmö (”Allergicentrum.se”) och dig som är enskild användare av Allergicentrum.se digitala tjänster, som beskrivs nedan, i egenskap av patient (”Kunden”) (var och en ”Part” och gemensamt ”Parterna”).
Genom att boka en tid för digitalt besök/videomöte (nedan ”Tjänsten”) och/eller genom att klicka ”Jag godkänner användarvillkor och har tagit del av integritetspolicyn” så accepterar du de villkor som framgår nedan.
Det är viktigt att du läser igenom och förstår dem. Vi kan från tid till annan komma att ändra och/eller uppdatera dessa villkor, och rekommenderar därför att du regelbundet återbesöker och läser dem.
1.1
Allergicentrum.se är en digital vårdgivare tillgänglig genom något av de åtkomstalternativ som Allergicentrum.se från tid till annan informerar om, i nuläget via www.allergicentrum.se på en mobil enhet, såsom telefon eller läsplatta, eller dator.
1.2
För att kunna använda Allergicentrum.se tjänster krävs det att Kunden kan legitimera sig med hjälp av e-legitimation (Bank-ID). Tjänsten är avsedd för att användas i Sverige av personer som är 18 år eller äldre. Nyttjandet får endast avse personlig medicinsk konsultation avseende Kunden själv. Det är inte tillåtet att nyttja tjänsten som ombud åt någon annan person.
1.3
Allergicentrum.se ska inte användas vid behov av akut vård, utan då bör Kunden ringa 112 eller uppsöka akutmottagning.
2.1
Allergicentrum.se utför Tjänsten med iakttagande av gällande lagstiftning och regelverk för hälso- och sjukvård, däribland hälso- och sjukvårdslagen (1982:763), patientsäkerhetslagen (2010:659), patientdatalagen (2008:355) samt tillämpliga föreskrifter.
2.2
Allergicentrum.se ansvarar för att vårdpersonal inom Tjänsten innehar giltiga försäkringar och innehar svensk legitimation och/eller annan nödvändig kompetens för utförandet av Tjänsten.
2.3
Allergicentrum.se baserar sina utlåtanden och råd på de uppgifter som Kunden lämnar under videosamtal med Allergicentrum.se. Allergicentrum.ses ansvar för korrekta utlåtanden och råd förutsätter att de uppgifter Kunden lämnar överensstämmer med verkligheten.
2.4
Allergicentrum.se ansvar är under alla omständigheter begränsat till maximalt 0,5 prisbasbelopp.
3.1
Kunden förbinder sig att vid akut, plötslig eller successiv försämring av det behandlade tillståndet, ringa 1177 eller i akuta situationer 112.
3.2
Kunden förbinder sig att följa de Allmänna villkoren och eventuella andra instruktioner som allergicentrum.se publicerar på www.allergicentrum.se.
3.3
Kunden ansvarar för riktigheten i den information som lämnas av Kunden och endast dela information som är korrekt i samband med användande av tjänsterna. Allergicentrum.se ansvarar inte för eventuella skador som uppkommer på grund av att Kunden har lämnat felaktig information eller inte uppdaterat informationen.
3.4
Kunden förbinder sig att inte använda Tjänsten för annat ändamål än medicinsk konsultation för sig själv som privatperson.
3.5
Kunden förbinder sig att inte ge någon annan person tillgång till sin e-legitimation (BankID eller Mobilt BankID) eller på annat sätt åtkomst till Kundens inloggning till Allergicentrum.se. Kunden är skyldig att omedelbart kontakta Allergicentrum.se om Kunden misstänker eller borde misstänka att någon annan person fått tillgång till Kundens e legitimation eller på annat sätt till Kundens inloggning till Tjänsten.
3.6
Kunden förbinder sig att inte, inom ramen för Tjänsten, distribuera eller på annat sätt överföra data eller information som (i) Kunden inte har rätt att sprida enligt lag eller avtal, (ii) gör intrång, bidrar till intrång eller uppmanar andra att göra intrång i immateriella rättigheter eller företagshemligheter, (iii) innehåller virus, trojaner, internetmaskar, annan skadlig mjukvara eller skadlig kod, eller som på annat sätt kan skada eller ha negativ effekt på Tjänsten, eller (iv) annars ger upphov till skada eller annan olägenhet för Allergicentrum.se eller tredje man.
3.7
Kunden förbinder sig att inte uttrycka sig kränkande, hotfullt eller diskriminerande i chatt, över video eller telefon mot någon i tjänsten och heller inte utöva trakasserier.
3.8
Kunden ansvarar för aktiviteter som vidtas av Kunden. Kunden ansvarar således bl.a. för eventuell överföring av information och elektroniska dokument. Kunden är skyldig att, utöver dessa Allmänna villkor och eventuella instruktioner som Allergicentrum.se från tid till annan publicerar, iaktta gällande lagar, regler, myndighetsbeslut samt allmänt accepterade etiska och moraliska värderingar vid användningen av Allergicentrum.se Tjänsterna. Kunden får inte använda Allergicentrum.se Tjänsterna på sådant sätt att Allergicentrum.se eller annan drabbas av olägenhet eller skada.
4.1
Allergicentrum.se uppdateras kontinuerligt och Allergicentrum.se har rätten att, utan att i förväg inhämta godkännande från Kunden, när som helst göra ändringar av Allergicentrum.se. Sådana ändringar kan t.ex. avse förändringar av den tekniska lösningen för tillhandahållande av tjänsterna eller plattformens design och utformning. Förändringarna kan medföra att vissa funktioner upphör, ändras eller tillkommer och/eller att de tekniska förutsättningarna för åtkomst till tjänsterna ändras.
5.1
Allergicentrum.se kan inte garantera att Tjänsten tekniskt sett kommer att vara felfri eller utan störningar, att fel kommer åtgärdas inom viss tid eller att Tjänsten eller de servrar som krävs för att Tjänsten ska fungera är fria från skadliga komponenter.
5.2
Allergicentrum.se ansvarar inte för tillgängligheten hos Tjänsten, tekniska störningar eller förlust av data, om inte annat följer av lag. Allergicentrum.se är inte skyldigt att utge ersättning med anledning av fel, brist eller annat avtalsbrott från Allergicentrum.ses sida, såvida inte annat följer av tvingandelag. Allergicentrum.se lämnar ej ersättning för indirekta skador (inkl. dataförlust) såvida inte skadan orsakats av att Allergicentrum.se varit grovt vårdslös.
5.3
Allergicentrum.se förbehåller sig rätten att när som helst tillfälligt avbryta tillgängligheten för systemunderhåll och serviceändamål, t.ex. buggrättningar, underhåll och uppgraderingar.
6.1
Priser och avgifter för vården som tillhandahålls via Allergicentrum.se framgår av den vid var tid publicerade prislistan på vår hemsida.
6.2
Betalning för videomöte kan ske i förtid 30 minuter innan videomötet påbörjas med kortbetalning, delbetalning, direktbetalning samt köp via Swish genom Swedbank Pay. Vi erbjuder även fakturabetalning. Fakturan skickas via e-post efter genomfört eller missat videomöte. Fakturan har en förfallotid på 30 dagar. Ingen fakturaavgift tillkommer. Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift samt dröjsmålsränta.
6.3
Allergicentrum.se förbehåller sig rätten att ta ut påminnelseavgift och dröjsmålsränta om inte betalning sker enligt Villkoren. Om kunden inte betalar i tid kan vi komma att behöva säga upp Avtalet.
7.1
Kunden kan avboka/ångra inbokat videomöte kostnadsfritt fram till och med 24 timmar innan dess att videomötet ska äga rum.
7.2
Kunden samtycker till att denne inte har någon avbeställnings-/ångerrätt till beställning av drop-in videomötestider (som sådana definieras videomöte som bokas senare än 24 timmar före mötet) samt vid de tillfällen då Kunden ställer in inbokat möte senare än 24 timmar innan dess att mötet ska äga rum. Vid sådana tillfällen äger Kunden inte rätt till återbetalning av erlagt belopp för videomötet.
7.3
Om en konsultation som kunden har betalat för uteblir på grund av ett avbrott har kunden rätt till kostnadsfri ombokning av konsultationen eller återbetalning.
7.4
Digitala besöket räknas som uteblivet när Kunden inte anslutit inom 10 min från samtalets starttid.
Adress
Allergicentrum Malmö AB
Rådmansgatan 14
21146 Malmö
Följ oss
Telefon
E-post